fredag 22 juni 2012

Den där gräsmattan, en historia

20/7-2010 Hade vi haft ut totalt 36 ton gräsmattejord, ogödslad, från Hasselfors Garden. Vi körde ut den med skottkärra, krattade, stampade, drog laspall, stampade, krattade.....

3/10-2010 Sådde vi gräsmattan. Vi vältade inte, men krattade och sådde. Jag minns inte riktigt hur vi gjorde med vattnandet. Men efetrsom vi båda jobbade heltid och den var sen höst ,med regn och fuktig luft, så tror jag att vi vattnade väldigt sparsamt.

28/10-2010 De första grässtråna tittar fram.

9/11- 2010 Faller snön och den ligger sedan fram till slutet av mars 2011

22/3- 2011 Har vi en stor vatten pöl på baksidan, och pyttelite gräs. Med betoning på pytte.

19/5-2011 Har det torkat upp baksidan och det börjar skimra i grön.

12/7-2011 Gräset tar sig och det börjar likna en matta. På vissa partier kan man göra kullerbyttor.

3/9 - 2011 Göder och mossbekämpar vi. Jag var nog lite ivrig och bränner gröset med gödningen. Gräsmattan är fortfarande otjock och jag börjar tro att det aldrig kommer att bli någon härligt tjock matta.

Våren 2012. Direkt efetr påsk började vi med att göda mattan med yaris. Var tredje vecka fram till midsommas sa gubben på granngården. Så så fick det bli. Sen vi började göda har vi klippt mattan minst en gång i veckan. Vi klipper med en handjagare. Dels för att vi hade en stående och dels för att vi har hört att det ska var adet bästa för gräset. Vi har inte ogräsbekämpat något alls, utan gött gräset för tat det ska ta överhand. Jag har ränset framförallt klöver och smörblomma som har en tendens att reva sig, och skapa stora mattor i gräsmattan. Och mitt ränsande har betalat sig. Vi har inte vattnat gräset någonting i år. Mattan är fuktig på morgonen av daggen, och i och med att det är tjock hård lera under gräsmattejorden så håller den vätskan bra. Sen tror jag att om man inte vattnar allt för mycket så letar sig rötterna djupare, och om man vattnar så håller rötterna sig ytligare (och blir mer känsliga), men det är bara min teori.

Det har tagit cirka 2 år att få fram den gräsmattan som vi har idag. Den är just nu i sitt esse. Tjockt mjukt gräs som inbjuder till lek, bus och filthäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar