torsdag 29 juli 2010

Allt från pinnar till frukost

Pinnen i ögat
 Hugg inte ved utan att använda skyddsglasögon. Det är mitt råd till alla där ute. Jag högg ved för några dagar sen och det slutade med att en pinne flög upp i ögat på mig. Den roterade liksom upp och träffade höger ögat. Jag blev livrädd och var säker på att något hade gått jättesönder. Fick tid till akuten och tog en taxi in. Tror inte att det är säkert att köra med ett öga stängt. Domen blev att jag hade fått in smuts i ögat och att hornhinnan var repad. Ögondroppar, skyddsglasögon och vedklyv blev rekommendationerna. Nu håller jag höger ögat stängt om solen lyser starkt, det gör ont annars,synen är lite suddigare än vanligt, men det ska gå tillbaka visst.

 IKEA besök
Det blir en hel del shoppat på IKEA just nu. Vi är där åtminstonde två gånger i veckan. Det som inhandlats så här långt är trådbackar och ställ, hyllor till garaget, lampor, säng till O, förvaringslådor, skruvar, pottor, pallar, tassar........... möbler har vi inte kommit till ännu.




Stenmuren
Så var bygget av stenmuren påbörjad. Jag beställde 5 ton makadam 8/16 (vilket visade vara på tok för lite!) och 1 ton stenmjöl. Stenmuren är benders mega block mini rak grå. Igår kom stenen och paddan och J satte igång med att lägga det första kritiska lagret på muren. Det lager som MÅSTE vara i våg, annars går det åt fanders. J slet i ca 7 timmar för att lägga den ca 15m långa grunden. Men sen blev det osså perfekt. Hela muren är helt i våg. Idag ska vi fylla på med fyllningsmassa bakom muren och bygga upp den till rätt nivå. Jag har beställt ytligare 12 ton med makadam som ska komma idag innan lunch. Det borde räcka nu får man hoppas.  Det blir så himlans fint när det är klart. Helt plötsligt känns det inte som  om huset "flyter" längre.














Utsikten från vårt frukostbord


När vi sitter och äter vår frukost på morgnarna tittar vi ut över "tom-tomten" (Ä17) rakt in i kohagen. Där går korna allt som oftast lugnt och betar på gräset. Idag dök det dock upp en ovanlig gäst i hagen... en traktor. Vi hade en nöjd lilla O vid frukostbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar