måndag 31 maj 2010

Huset i mina drömmar

 Villan, en oas

Min mormors hus är det vackraste, mest välplanerade hus jag vet. Det byggdes på tidigt 60-tal av min morfars firma och hans kontakter. Arkitekten var en student från Chalmers. Huset är i totalt 4 etager plus källare. Det innehåller tre sovrum, ett badrum, två klädkammare en toalett, en stor välkomnande hall, tv-rummet, vardagsrummet, matsalen, arbetsrummet, kök med matplats, matkällare och tvättstuga.  Vardagsrummet är i två etager och avslutas med en fönstervägg som vetter ut mot den helt fantastiska trädgården (här talar vi inte om tomt, här talar vi om välplanerad trädgård med 50års arbete) och den helt enorma köksträdgården/landet. Huset är naturligtvis one of a kinde! Det känns fortfarande modernt och slår många nyproducerade hus på fingrarna. Och det är gediget byggt. Det står stadigt på sin plats. Mormor och morfar har tagit hand om huset exceptionellt. Det är helt makalöst vackert. Jag frågade mormor om jag skulle kunna få ritningarna på huset när vi började med byggsvängen, men det gick inte. Arkitekten hade patent på ritningen, och sen var det något om att det var ett examensarbete. Tänk vad mycket vackra hus det skulle finnas om fler la ner tid och energi på sin bostad.

Den helt fantastiska trädgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar