söndag 21 oktober 2012

Planterat

Idag har jag planterat lökar. Det blev påsklilijor, gula iris och pingstliljor. Jag är skeptisk till om dem kommer att komma upp, men vi får väll se. Skulle vara skoj med lite färg på vårkanten.

För två veckor sedan planterade jag ettårsplantor av stockros, och satte även frön av stockros. Några av dem fröna har nu grott och man kan se små nygröna hjärtblad titta fram. Hoppas nu att de hinner rota sig så pass att de klarar av vintern. Om de klarar sig så finns det en stor chans att de kommer att blomma redan nästa år.

På baksidan bor det nu en stjärnmagnolia. Som vanligt kan jag inte motstå när platskolorna säljer ut sina uteplantor till 70%. Jag grävde ur en stor grop och fyllde den med rodedendronjord och barkmull. Förhoppningsvis ska magnolian stormstrivas i det och ge blommor även den nästa år. Det ser lovande ut, den är nämöogen redan täckt i ulloga små knoppar, precis osm det bör.

Jag har även planterat en uppstammad syren på framsidan. Vi får se hur denna klarar sig. Det är ju minst sagt sparsamt med jord på framsidan, så den kommer att få det ganska karjt. Men det känns ok att chansa med växter som köpts till "extra förmånligt bara för att du är du rea" pris.

Sen har jag petat ner lite rosenvialfrön och lucktärtsfrön både här och där. Funderar på att så solros nu med och se om de kommer nästa år. Finns massor med frön från förra årets blommor som jag har sparat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar