onsdag 29 december 2010

Mer möbler

Jag fick en stringhylla i julklapp av min mormor. Eller två rättare sagt. De är original och har tidigare suttit i min morfars studentrum när han pluggade på Chalmers. Sen blev de förpassade till källaren och snickarboa när mormor och morfar flyttade in i sitt nybyggda hus på 60-talet. Jag kom och tänka på dem under hösten när jag var hos mormor och hjälpte henne i hennes enorma trädgård. Jag pratade lite med mamma, som pratade lite med mormor och så vips så fick jag dem i julklapp. Nu är de uppsatta vid soffan på övervåningen. Där ska de fyllas med tidningar, böcker och vackra ting.  Jag gillar möbler med historia, möbler som inte är perfekta just därför att de har använts.

I kontrast till detta så var vi på IKEA igår och provianterade inredning. Det blev ett skrivbord till mig (ska plugga 25% i vår och vill ha en egen plats), en hylla till O, en arbetsstol, en taklampa, två golvskydd till våra arbetsstolar, värmeljus, lampor, julgranskulor och ramar. Och så blev det endel förvaringssäckar som vi ska plocka ner allt julpynt i. Dessa säckar ska sedan upp på vinden i väntan på nästa jul.

2 kommentarer: