söndag 3 januari 2010

Betong

Ikväll går tankarna kring betong. Vi ska visst ha K40 betong i vår platta enligt säljare G. Denna ska visst kunna gjutas även under vintertid. Just nu sitter vi och försöker att lära på om det. Det känns lite konstigt att gjuta plattan vid minusgrader. Enligt betongens produktinformation +5°C avstannar hållfasthetstillväxten. Jag är inte helt säker på vad det innebär, men det känns inte riktigt ok. Matix har även en vinterbetong som kan användas ned till -10° C. Det känns lite bättre.
Nu är det inte så att jag på något sätt misstror de hantverkarna som ska gjuta plattan. Det jag är orolig för är att det kommer ta lång tid innan vädret tillåter att plattan gjuts. Jag vill nämligen tro att hantverkarna är så pass professionella att de inte gjuter en platta under helt fel förutsättningar.

7 kommentarer:

  1. Kan bara helt instämma. Har haft en hel del funderingar kring det där med att gjuta platta vintertid. Har ännu tyvärr inte hunnit läsa några produktspecar, är osäker på vilken betong vår platta kommer gjutas av. Vi har inte kommit riktigt lika långt i vår process ännu, men man hoppas ju innerligt att de byggare man anlitar är, precis som du skriver, så professionella att de gjuter under rätt förutsättningar. Tack för att jag fick ännu en sak att sätt upp på vår "kolla av lista". Jag håller tummarna för att det blir rätt för er.

    Hälsningar // Jennifer

    SvaraRadera
  2. inget problem att gjuta när det är kallt bara det inte snöar ... snön kan göra att det blir en ojämn yta på betongen.

    SvaraRadera
  3. Lägger man inte en värmeduk på när man gjuter vintertid?!

    SvaraRadera
  4. Kolla upp ordentligt och ta in någon annan hantverkares second opinion. Hantverkare kan massor men jag skulle inte lite på dem fullt ut.

    SvaraRadera
  5. Vår byggledare sa när jag frågade samma sak (vi ska också gjuta nu) att de sätter upp ett tält/pressening ovanpå och blåser varmluft och i och med det kan de ändå gjuta. Här i Stockholm verkar det inte bli kallare just nu i alla fall. Vi håller tummarna, man vill ju inte ha förseningar.

    SvaraRadera
  6. När cementen brinner så utvecklas det massor med värme så det kommer pysa fint under pressenningen. Istället borde dom som gjuter mitt i sommaren vara mer oroliga. Då brinner det aldeles för fort och att kyla ned en grund som brinner är inte det lättaste. Ta det lugnt och lita på er grundfirma (om de är seriösa alltså -:-)

    SvaraRadera
  7. Vi är i exakt samma sits! Man tänker och tänker och kollar tempen ideligen... Man får lita på att de vet vad de håller på med, gubbarna.

    Lycka till!

    Kram P

    SvaraRadera