torsdag 25 februari 2010

Byggmöte

Idag var vi ute vid vår villa och hade byggmöte tillsammans med byggare G och säljare G. Lilla O var mer överallt än ingenstans. Mycket att titta på och hitta på.

Det var första gången som jag var inne i huset. Känslan är överväldigande. Vilken villa! Vår villa! Jag visst att vi hade valt stora fönster, men att de var så stora förstod jag inte. De känns enorma inifrån. Vilket ljus! Vi var ute vid villan vid 15 tiden och ljuset flödade in i sovrummet. Jag har varit lite orolig för placeringen av huset i förhållande till vädersträcken, men det oron är nu putts väck. Sovrummen på övervåningen är kalas fina. Allrummet däruppe känns inte alls så litet som jag var orolig för. Det är väll som säljare G sa "Allt med det här huset är stort.".

Än en gång är jag glad även att vi tog totalentreprenad. Jag lydde en forskares råd i frågan. Träffade henne på ett visst bröllop i somras och hon bedyrade att det var det ända sättet att göra det. Jag har tvivlat under processens gång, men nu känns det bara så himla rätt. Varken jag eller J har tid eller kunskap att dra detta lass själva. Och sen finns det en juridisk sida i det hela osså. Inte för att jag tror att vi kommer att behöva använda den sidan, men det är dock en trygghet.

Beslut som togs var:
  • Inkaklade fönstersmygar i badrummen.
  • Inga taklister i badrummen och tvättrummet. 
  • Inga foder runt fönstret i tvättrummet
  • Vi behåller golvet på vinden, även då det kommer att vara dammigt däruppe (Allt ska förvaras i plastlådor i vilket fall.)
  • Inget foder i underkant på fönsterna i köket. Fönstret "möter" bänkskivan.
  • Var luckan till vinden ska vara (eller snarare "Här är den")

Saker som vi fortfarande väntar besked om:
  • Tomrören mellan huset och garaget
  • Elen till garaget. Var är den?
  • Merkostnad för att lägga sten istället för klinker. (Förutsättning för att vi ska kunna beställa stenen)
  • Merkostnad för att kakla in badkaret.
Vår hemläxa:
  • Riktning på parketten
  • Kvittera ut en extranyckel till huset så att larmkillen kan komma in
  • J ska ta kontakt med elektrikern så de kan komma överens om en tid att träffas på måndag.

1 kommentar:

  1. Gud va kul för er, längtar tills att vi kommer så långt! Hoppas att det snabbas på snart, bara markarbetet kommer igång, så att vi känner att det händer något. Vi har då inte totalentreprenad, vilket hade varit skönt. Men det är svårt att hitta till lösvirkeshus till vettigt pris. Följer er med spänning!

    Kram från några som väntar på att snön ska smälta så att vi kan börja med markarbetet

    SvaraRadera