tisdag 6 mars 2012

Det där med dagis

Eller ja, det heter ju förskola, ber om ursäkt!

När man är föräldraledig med ett barn får det äldre syskonet vara på dagis i 15 timmar/vecka i Västerås. Detta kan jämföras med Stockholm som har 30 timmar/vecka. Nog för att jag är irriterad över detta politiska beslut, så finns det något som jag är ännu mer irriterad över...

Lilla R, 3månader, har idag fått feber. Trött snorig och hostig. Jag har precis ringt dagis och bett att O, 4år, ska få stanna till 15 istäälet för 13 idag, så lilla R inte ska behöva packas in i bilen. Lilla R behöver sitt eget tempo idag.

Dagis lät måttligt roade "Okej, denna gång då", men vad ska vi göra då? Det är inte så lätt att vara dunderflexibel när man har sjukbebis och 15 minuter i bil enkel resa till närmsta dagis. Klart att jag förstår att dagis blir lite trötta, men...

Jag tycker dagis ska vara arga på kommunen som enligt lovat ett dagis hos oss men fortfarande byggt något ("På den här tomten kommer det att byggas ett dagis. De kommer att ha samma energikrav som övriga byggnades på området...")... det är ju kommunens fel att vi får sitta och skjutsa runt våra ungar till dagis inne i stan istället för att stoppa barnen i vagnen och gå 500m som de marknadsförde med när vi valde att köpa vår tomt. Ja, jag är bitter!

I papprena som vi fick till oss när vi valde att köpa tomten stog det att dagis var planeratatt öppna sommaren 2010. Det skulle vara en privataktör enligt kommunen. Kommunen la upp en mail-länk där vi alla kunde ställa våra barn i dagiskö till det tilltänkta dagiset. Här kan jag tycka att kommiunen dubbelspelade lite. De använda den privata aktören för att öka tomternas attraktivitet. Precis som de gjorde med "en ny väg kommer att byggas" och "här kommer det att bli ny hamn och badplats". De två senast är ju på gång att byggas, men vad händer med dagiset.  Japps, det känns i dagläget som lite falsk marknadsföring

Men dagiset då? Här händer ingenting. Istället sitter vi som valt att bo i ett miljöområde och åker fram och tillbaka till stan i bil, på en skruttig väg, med småsyskon i bilen, dagarna i ända. Totalt kör vi 78km i veckan för att hämta och lämna på dagis, istället för att ta barnvagnen 500m som vi trodde att det skulel bli.

Är det avdragsgillt? NEJ
Får vi utökade dagistider på grund av resandet och brutna löften? NEJ
Utsätter vi våra barn för onödig fara när vi packar in dem i bilen för att köra till dagis i stan? Ja, det kan man ju undra över.

Jag hade fortfarande valt att flytta ut till Gäddeholm även om det aldrig hade varit på tal om något dagis. Men nu är det så att kommunen i mina ögon "lovade" ett dagis och då är det bara att visa upp. Jag kan ju sammanfatta det hela med att säga att kommunpolitekernas beslut och löften har jag tyvärr inte allt förstor tro till, förens jag ser resultatet med egna ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar