lördag 26 februari 2011

Värmen... nu är jag arg

I vårt hus har vi en värmepump från IVT C9 (utan elpatron) och ett golvvärmesystem från Upnor med rumsgivare i varje rum. Det här systemet har hittills varit felfyllt.

Pumpen larmar för förhög framledningstemperatur titt som tätt. Vi försökte lösa det med att sätta in en inomhusgivare till IVT'n för att pumpen hela tiden skulle veta vad den reeala temperaturen inne är. Sen ställde vi bör värdet på pumpen på 19 grader. Det avhjälpte inte problemet alls. Pumpen larmade i alla fall, man gick ut och kvittera larmet, om man är hemma, och då ställs börvärdet ner till 18 grader (fabriksinställt???). När larmet går slutar dess utom pumpen att tillverka varmvatten. Och den börjar inte tillverka varmvatten förens larmet har återgått. Det kan ta en hel natt om man har otur, vilket gör att det finns väldigt lite, knappt något varmvatten när man ska duscha på  morgonen.

Enligt Röris stämde inte IVT's installationsritningar med verkligheten (pumpen). Röris har enligt egen utsago därför plockat isär en hel pump och sedan gjort en egenritning som ska fungera och enligt honom gör det det för de andra 20 pumparna som han har installerat. Röris var här och tittade på pumpen igår och enligt honom är den rätt kopplad. Han stängde bypasen i garaget och på nedervåingen för att se om det kunde göra så att det hela blev rätt. Men se nej, igår kväll vid 18 tiden larmade pumpen igen (och nej, vi körde inte kakelugnen)... Röris sa dess utom att om rumsgivaren står mitt i så ska innetemperaturen sträva mot 21 grader. Jag kan meddela att det gör den inte, och har aldrig gjort. Röris sa at than nu har gjort vad han kan göra "på sin sida" och att det nu är IVT som får fixa resten (konstigt tycker jag med tanke på att det var han som installerade pumpen med de omgjorda ritningarna). Han sa även att det tar tid för värmesystem att sätta sig och att bli stabila. Jag tror dock inte att det händer av sig självt, utan att det faktiskt kräver en del aktiva åtgärder.

IVT kommer på onsdag och ska återigen titta på pumpen. Jag hoppas innerligt att de kommer med en lösning som fixar till det här. Jag tror att röris och ivt måste träffas, öga mot öga, och prata ihop sig om hur det här ska lösas.

Jag är så less på att saker och ting inte bara kan funka. Jag har betalat för ett hus med fungerande värmesystem och då vill jag banne mig ha ett hus med ett fungerande värmesystem.

Och nej, jag har fortfarande inte fått en tid när Steinwalls ska komma och lösa köksfläktsfrågan. Och när de löser den så vill jag inte ha tilluft som inte är uppvärm innan den kommer in i huset. Tilluften måste gå via FTX'n och bli uppvärmd, annars kan jag ju lika gärna öppna ett fönster och det verkar ju helt galet i ett hus som har byggts efter höga energikrav på uppvärmning och täthet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar