fredag 7 januari 2011

Grythyttan Gästis

 På nyrårsdagen for jag och J till Grythyttan för att ta in på gästis. Förutsättningarna kunde ha varit bättre. J var dunderförskyld och var tvungen att inventera receptionens läkemedelsförråd och testa bitar av det. Jag hade en mage som var helt i olag, och jag lägger hela skulden på gorgonsolan som jag åt kvällen/natten innan.

När vi väl kom fram började vi med lite eftermiddagskaffe i salongen. Det första vi stöter på när vi kommer in i salongen är ett Norskt par som beställer in en flaska champang som de sedan satt och ipade på hela eftermiddagen samtidigt som han läste och hon satt och skrev. De såg ut som riktiga kulturvetare som visste hur man lever livets goda. Till katter servrades det en kladdig chokladmuffins eller en himmelsk chokladkaka. J gick sen upp på rummet och vilade och jag tog en liten promenad i omgivningarna. Det var dock väldigt kallt, sp jag gick snart in igen. Jag gick och hämta min bok (Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann) och satte mig återigen i salongen, denan gång med en stor kopp te och julkarameller. Så rofyllt och trevligt. 

Så var det dax för middag. Vi preppade oss själva med tabletter och gott humör. När vi kom er till matsalen var vi själva. Men snart fylldes det på med människor. Och vilka personer sen. Det var intressant att bara sitta och lyssna på när folk basunerade ut att de minsann skulle ha ett vin för 3500kr, att de var travtränare, att de minsann hade varit på Gästis sen i torsdags, att det verkligen var dax att de fick komma ner i vinkällaren osv... Jag och J bara satt och njöt och förundrades. Jag kan även tillägga att jag sänkte medelåldern drastiskt... Maten var fantastisk. Vinet lika så. Sängen var mjuk och frukosten fick godkänt.

MENY:

Pilgrimsmussla. Sidfläsk, nobisdressing samt vart trumpetsvamp.
Monte Grande 2007, Pra, Soave, Italien

Lamsadel från Mälardalen. Lammrilette, olivkorv samt tryffel-croquette
Casalferro, 2006, Barone Ricasoli, Toscana, Italien

Tjinuskicreme. Hallonsorbete och karaleliserad vit choklad.
Royal Tokaji 5 Puttonyos, 2006, Royal Tokaji,, Tokaji, Ungern.

Espresso och Cappuccino och chokladtryfflar.

Den underbart vackra träkyrkan.  


 Gästgivargåden. Vi bodde i rummet på andra våningen längst till höger. Rummen var enkla, inredda med gamla möbler. I badrummet låg det grythyttanskiffer på golvet. 

 De otroligt fina skorstenarna till de fungerande kakelugnarna. 

Innergården med julgranen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar